Jakie formalności są potrzebne do budowy domu?

Jakie formalności są potrzebne do budowy domu?

sie 22, 2023 | Budowlane, Zakupowe

Zanim rozpoczniesz proces budowy domu, warto też sprawdzić, jakie formalności wymagane są przy budowie domu. Poniżej, krok po kroku, opisujemy wymogi formalne.

Wypis i wyrys z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzeni

Jeśli masz już działkę pod budowę domu, jeszcze zanim rozpoczniesz prace budowlane, udaj się do Wydziału Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta (do którego przynależy działka), aby pobrać wpis i wyrys Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzeni lub decyzja o warunkach zabudowy.
Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzeni zawiera informacje dotyczące rodzaju nieruchomości, jakie można stawiać na działce, a także wymogi, co do stawianych budynków, tj. maksymalną wielkość nieruchomości, sposób usytuowania na działce, maksymalną liczbę budynków czy zasady dotyczące dróg prowadzących do budowanego domu.

Cały proces budowy domu będzie mógł przebiegać zgodnie z planem, jeśli plan budowy nieruchomości będzie zgodny z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzeni.

Wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy

Budowany domu może, lecz nie musi zostać uwzględniony w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzeni. Aby domu nie uwzględniać w tym dokumencie, należy jeszcze przed rozpoczęciem prac budowlanych złożyć wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Taki wniosek składa się w siedzibie wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

Wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy powinien zawierać zarówno podstawowe dane (tj. adres, numer działki, powierzchnia domu itp.), jak i szczegółowe informacje (tj. sposób odprowadzania ścieków i odpadów, uzbrojenie działki w media itp.) dotyczące budowanego domu. 

Do wniosku trzeba też dołączyć kilka załączników:

  • opis i rysunek inwestycji,
  • wyrys z mapy ewidencji gruntów, który ukazuje położenie działki oraz działek sąsiednich,
  • kopię mapy zasadniczej lub mapy katastralnej,
  • oświadczenie dostawców mediów, tj. prąd/gaz/woda, o możliwości dostawy tych mediów do budowanego domu,
  • pełnomocnictwo (jeśli korzystasz z usług pełnomocnika).

Mapa zasadnicza do celów projektowych i projekt budowlany

Przygotowanie mapy zasadniczej trzeba zlecić geodecie. Jeśli chodzi o projekt budowy domu możesz kupić już gotowy lub zlecić jego przygotowanie architekcie – architekt zaplanuje dom pod Twoje indywidualne potrzeby, oczywiście przy uwzględnieniu wymogów zawartych w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzeni.

Pozwolenie na budowę

Zanim zaczniesz budowę domu, konieczne będzie pozwolenie na budowę. W tym celu trzeba złożyć wniosek o pozwolenie na budowę domu w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta (w urzędzie właściwym ze względu na lokalizację nieruchomości).

Do wniosku o pozwolenie na budowę domu trzeba dołączyć:

  • oświadczenie inwestora o prawie do dysponowania działką na cele budowlane,
  • projekt architektoniczno -budowlany oraz projekt zagospodarowania terenu w 3 egzemplarzach,
  • potwierdzenie uprawnień projektantów,
  • decyzję o warunkach zabudowy (jeśli nieruchomość nie jest objęta Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzeni).

Oczekiwanie na pozwolenie na budowę do 65 dni. Pozwolenie na budowę to dokument, który ważny jest przez 3 lata od momentu wystawienia – ważne więc, aby w tym czasie rozpocząć budowę domu.

Zgłoszenie rozpoczęcia prac budowlanych i Dziennik Budowy

Jeszcze przed rozpoczęciem prac budowlanych należy budowę domu w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego.

Zgłoszenie rozpoczęcia budowy domu powinno zawierać:

  • szacowaną datę rozpoczęcia oraz zakończenia budowy domu,
  • oświadczenie inwestora,
  • zaświadczenie kierownika budowy o objęciu stanowiska oraz informacje o posiadanych niezbędnych uprawnieniach.

Zgodnie z przepisami Prawa budowlanego, proces budowy domu powinien być zapisywany w dzienniku budowy. Dokument ten ma obowiązek prowadzić kierownik budowy. W dzienniku budowy zapisywane są etapy prac, krok po kroku oraz wszelkie zdarzenia zaistniałe w trakcie budowy domu. Dziennik budowy powinien być w dwóch kopiach – jedną z nich należy złożyć w starostwie powiatowym.

Zakończenie budowy

Jeśli budowa domu jest już zakończona, konieczne jest jeszcze złożenie dwóch dokumentów: zawiadomienia o zakończeniu budowy domu oraz wniosek o pozwolenie na użytkowanie nieruchomości. Dokumenty składa się w Powiatowym inspektoracie nadzoru budowlanego.

Dodatkowo trzeba dołączyć:

  • kopie rysunków z projektu budowlanego,
  • dziennik budowy,
  • oświadczenie kierownika budowy, że wykonane prace są zgodne z planem,
  • protokoły od osób uprawnionych potwierdzające prawidłowe funkcjonowanie wszelkich instalacji w domu,
  • oświadczenie geodety, że usytuowanie domu zadadza się z projektem zagospodarowania gruntu,
  • potwierdzenie odbioru przyłączy od firm zarządzających sieciami przesyłowymi.

OFEROWANE USŁUGI
PROJEKTOWO – BUDOWLANE

MJPROJEKT to biuro projektowe z siedzibą w Ostrołęce, które kompleksowo zadba o wszelkie potrzeby związane z nową powstałymi inwestycjami, bądź ich dostosowaniem do nowych warunków. 

  • projekty architektoniczno-budowlane,
  • projekty konstrukcyjne techniczne i wykonawcze,
  • projekty elektryczne techniczne i wykonawcze,
  • projekty sanitarne techniczne i wykonawcze,
  • projekty technologiczne
  • adaptacje projektów typowych
  • ekspertyzy budowlane i opinie techniczne,
  • kierownik budowy
  • nadzory inwestorskie i autorskie,
  • okresowe przeglądy budynków.